Haarlem in 1775
Haarlem in 1775
Ik woon en werk in Haarlem. Elke dag loop ik naar mijn werk en neem dan vaak een andere route. Met de wandelingen door de Haarlemse binnenstad zie je dan steeds nieuwe dingen. Onbekende steegjes, huizen die je nog nooit eerder zijn opgevallen, of het licht dat op een bepaalde manier over het Spaarne schijnt. Mijn studio heb ik in het Hodshon Huis, een monument waar eens de rijkste vrouw van Haarlem woonde, Keetje Hodshon. Mijn studio kijkt uit op het Spaarne en de Grote of Sint Bavokerk. Ik heb al eens eerder mijn uitzicht geschilderd met de Sint bavo als onderwerp, maar dat was van een andere werkplek. Ik zal zeker dit uitzicht nog eens gaan schilderen. Regelmatig wandel ik over de witte ophaalbrug naast het Teyler Museum. Aan de linkerkant staan twee statige pandingen die vrijwel identiek zijn, ‘De Olifant’. Verder dan de naam wist ik niets van deze oude panden. Een paar jaar geleden werd ik genomineerd voor de kunst- en cultuurprijs de Olifant. Toen ik over de brug liep viel het kwartje pas. De prijs werd waarschijnlijk vernoemd naar deze twee panden. Na verder onderzoek kwam ik erachter dat ‘De Olyphant’ een bierbrouwerij was geweest en later een ververij.
Op naar de ‘Olyphant’
Ik heb al meerdere schilderijen van Haarlem gemaakt, maar nog nooit een schilderij in de avond. Met alle oude lantaarns geeft het een magisch beeld als ik huiswaarts keer. Toen ik de deur van mijn studio afsloot en langs de gebouwen keek, kreeg ik het idee om het deze scene te schilderen. Met het verhaal van ‘De Olyphant’ probeerde ik me een voorstelling te maken van hoe Haarlem er toen uit moet hebben gezien. Verlicht door straat lantaarns op gas.
Schets
Ik maakte eerst een schets van het uitzicht, met op de achtergrond ‘De Olyphant’ Het had net geregend, de keien glommen in het kunstmatige licht. Om de tijd meer te duiden tekende ik ook een oude postkoets die over de weg richting ‘De Olyphant’ reed. Eerst werkte ik de schets verder uit met aquarel en potlood om de sfeer te pakken te krijgen en juiste balans te vinden in het gebruik van kleur of juist het ontbreken daarvan. In het donker vervagen namelijk alle kleuren en krijg je een heel ander effect.
Schilderij
De aquarel schets gebruikte ik om het schilderij op te zetten. Ik schilder alles op de iPad in de app Procreate. Ik heb er voor gekozen om me daar in te specialiseren. Het voordeel van digitaal schilderen is dat je sneller aanpassingen kan doorvoeren en je hebt je hele studio altijd bij bij de hand. Het principe blijft hetzelfde als het schilderen op canvas. In het schilderij van ‘Op naar de Olyphant’ voegde ik iets meer kleur toe. Het is altijd interessant om te zien hoe licht vorm geeft aan de gebouwen en andere onderwerpen. In de nacht heb je te maken met twee lichtbronnen, de maan en het licht van de lantaarns. Hierdoor vallen er een hoop schaduwen en vervagen alle details in de schaduwpartijen en krijg je interessante hoogteglans op het gebouw waar het licht van de gas lantaarns valt.
Dit schilderij is verkijgbaar als Metaal Print in de Shop van deze site. ‘Op naar de Olyphant’